משלוחים חינם בקנייה מעל 400 ש”ח!

תפריט

תפריט

כתב: ארז אבן חן

חוקי דרך בגלישה – רקע

בשנים האחרונות ענפי הספורט של גלישת הרוח והקייט תופסים תאוצה מחודשת. כתוצאה מכך יש יותר בעיות הנגרמות מצפיפות בספוטים השונים מה שמביא לפציעות, נזקים לציוד ואוירה לא טובה בחוף ובמים. קיימים מספר גורמים לבעיות אשר דורשים התייחסות כדי להגיע לפתרון יעיל:

  1. השילוב של גולשי רוח וגולשי קייט באותו ספוט הוא בעייתי מלכתחילה
    1. אופי כלי השייט שונה ובשל כך קשה לכל אחד לצפות את השני
    2. חוקי הדרך שונים במקרים מסויימים מה שמביא לבלבול ותאונות
    3. מידת הגמישות ויכולת התגובה שונה
    4. קיימים סגנונות גלישה שונים אשר משפיעים בעצמם על הצורך בחוקי דרך ברורים ומוגדרים

ברוב הספוטים בעולם, ובמקומות מסויימים גם בארץ (אילת, שדות ים), מבוצעת הפרדה בין גולשי קייט סרפינג וגולשי רוח ואז הקייטים יהיו מתחת לרוח מגולשי הרוח. בפועל בספוטים בארץ ההפרדה אפשרית רק בכניסה והיציאה. בגלישה עצמה ההפרדה לא מעשית ולכן יש חשיבות עצומה להבנת החוקים וקריאה של הקובץ במלואו.

  1. רמת הגלישה מהווה מרכיב חשוב ולא תמיד ניתן להגדיר אותה בצורה ברורה.
    מתחיל או גולש בחוסר שליטה יתקשה לפנות דרך גם כשעליו לעשות זאת. צריך ללמוד לזהות את הסיטואציה כדי להמנע מבעיות.
  2. ותק/הרגלים – גולשים רבים שגולשים כבר שנים רבות בספוט מרגישים בעלות מסויימת עליו. זאת תכונה שמצבים מסויימים מביאה לעימותים חריפים. המסמך הזה נכתב במטרה לשפר את הגלישה בספוט עבור כולם – גם הגולש הותיק שמדובר ב”ספוט הבית” שלו יהנה יותר אם הכל יתנהל לפי חוקים ברורים.

הגדרות

חוקי הדרך בגלישת רוח וקייט מבוססים על חוקי עולם השייט. בשביל להבין אותם עד הסוף צריך להכיר חלק מהמושגים מעולם השייט, להכיר היטב את החוקים ולתרגל בפועל.

“מפנה (Tack)” – בהגדרה מדובר על הצד של המפרש בו פוגעת הרוח. בגלישה – יותר פשוט להגיד לאיזה צד הגלישה. גלישה ימינה = מפנה ימני. גלישה שמאלה = מפנה שמאלי (כמובן שהכוונה בעמידה רגילה – ב Switch העמידה הפוכה ואז אם יד שמאל מקדימה עדיין המפנה הוא ימני)

“זכות דרך (Priority)” – דומה ל”זכות קדימה” בכביש עם הבדל משמעותי אחד – גולש שיש לו זכות דרך מחוייב לפי התקנות לשמור על כיוון ומהירות קבועים כדי לאפשר לגולש השני לפנות לו דרך בבטחון. לדוגמה – במידה והגולש בעל הזכות יחליט לעשות מהפך זה יכול לגרום לגולש שהתכוון לפנות לו את הדרך להתנגש בו


חוקי דרך

החוקים בנויים על רצף הגיוני מסוג של תרשים זרימה. בכל סיטואציה על הגולש לשאול את עצמו שאלה שהתשובה עליה מגדירה את הקטגוריה ומשם את הגולש שיש לו זכות דרך. כדי להמחיש את הסיטואציה הדגש כאן הוא קודם כל על השאלה

במידה והתשובה היא כן עוברים לשאלה הבאה

במידה ושני הגולשים באותו מפנה עוברים לשאלה הבאה

במידה ונמצאים יחסית באותו קו עוברים לשאלה הבאה

חוקי דרך בגלישת רוח וקייטכאמצעי זהירות כללי – שמירת מרחק של 30 מטר בין גולשי קייט


חוקי הדרך – גלישת רוח וקייט בגלים

בגלישה בגלים קיימים מספר חוקים ספציפיים המיועדים לעשות סדר באופן ספציפי לסיטואציה ספציפית. בחלק זה ההתייחסות לגולשי רוח בגלים, גולשי קייט גלים, גולשי גלים, הידרופוייל, סאפ או ווינג – כולם מחוייבים לפעול לפי אותם חוקים

  1. גולש שנמצא על הגל ראשון – הגל שלו.
    מדובר על מצב בו גולש מאתר סוול בעומק ומתחיל להתקרב איתו לחוף בעודו נבנה.
    גולש אחר שיכנס לאותו גל חייב לפנות דרך לגולש שהיה ראשון על הגל
  2. במידה ולא ברור מי היה ראשון – לגולש שנמצא קרוב יותר לשבירה של הגל יש זכות דרך והגל שלו.
    במקרה של גלישת רוח/קייט/ווינג – מדובר בגולש שנמצא במעלה הרוח על אותו גל (זה שחידד הכי הרבה). 

לדעתי אלה החוקים שהכי פחות מתייחסים אליהם בגלישה בגלים בארץ – וזה יוצר את מירב החיכוכים.

חשוב לזכור – לא משנה כמה אתה רוצה את הגל או מרגיש שהתמקמת טוב, אם גולש אחר חידד מעליך או הגיע עם הסוול מהעומק – הגל שלו. בחלק מהמקרים אפשר לחלוק את הגל אבל במצב כזה האחריות היא על הגולש שנמצא למטה והוא צריך להיזהר ולפנות את הדרך אם נוצר מצב שהוא מפריע לגולש שזכות הדרך היא שלו.


מקרים מיוחדים

גלישת רוח

  1. לגולש שיוצא לעומק (מול הגל) יש זכות דרך.
    נקודה זאת מאד חשובה כי זאת אחת הסיטואציות הכי פגיעות עבור גולש רוח. גולשי רוח בגלים נכנסים לרוב עם גלשנים קטנים. בזמן הגלישה על הגל או מחוץ לאזור השבירות הגולשים מסתדרים היטב אבל שלב המעבר החוצה בו הגולש עדיין לא הספיק לצבור מהירות ומצד שני עליו להתמודד עם שבירות של גלים הוא שלב רגיש ובעייתי. מכיוון שכך – חוק זה גובר על כל יתר החוקים ויש חובה לפנות דרך לגולש רוח שיוצא מול הגלים

https://www.youtube.com/watch?v=aPuPFWs2mH8

גלישת קייט

  1. לגולש שנכנס למים יש זכות דרך.

    הסיבה לחוק הזה היא שיכולת התגובה של גולש במים גדולה יותר משל הגולש על החוף. המשמעות היא שגולש שמגיע מהים לכיוון החוף מחוייב להיזהר אם יש גולש שנכנס למים. במידה והגולש התכוון לצאת – הוא יכול לעשות סיבוב ולצאת בהמשך או לצאת בזהירות במרחק מהגולש שנכנס. עניין זה משמעותי ביותר בספוטים מסויימים בארץ:

    1. אילת – הכניסה והיציאה באילת מאד צפופות ובעונה יש מאות גולשים.
      בנוסף הרוח ליד החוף מתעתעת ומוסתרת ופעמים רבות גולשים מאבדים שליטה.
      חשוב מאד לשמור את אזור הכניסה והיציאה פנוי – לא לעמוד בכניסה עם קייט באויר, לא להתמהמה בכניסה וגם לא ביציאה.
      בנוסף – קפיצות ותרגילים מול קהל יש לבצע דרומה מאזור הכניסה והיציאה
    2. בת גלים – פעמים רבות הרוח לא נכנסת בצורה יציבה עד החוף לכן ההנפה וההורדה מאד טריקיות.
      בנוסף החוף מלא מכשולים, סלעים, קוצים וכו’. ואם זה לא מספיק אז בימים טובים יש גם עומס של גולשים.
      המשמעות היא שאת הכניסה לים צריך לתכנן יותר מהרגיל – לשים את הגלשן במקום נוח לכניסה מהירה לחוף, לבקש עזרה בהנפה ולהסביר למניף שיהיה סבלני ויחכה לרגע הנכון ולסימן המוסכם מהגולש.
      אני נוהג להעזר במצבי צפיפות באדם נוסף שיהיה אחראי לפנות את החוטים ולעצור אנשים שעוברים בטיילת – אנשים שלא גולשים לא רואים את החוטים ולא יודעים שצריך להיזהר.
    3. חופי הים התיכון בצפוניות – פעמים רבות בסוף היום יש הסתרה או רוח לא יציבה קרוב לחוף ולגולש שיוצא מהמים יהיה קשה לשמור את הקייט באויר ולהנחית בבטיחות.
      שימו לב לגולש שיוצא ועזרו לו להנחית במהירות האפשרית
  2. פינוי נתיב גלישה.

    כשגולשים מגיעים אחד מול השני ואין סכנת התנגשות, 
    הגולש שמתחת לרוח יוריד את הקייט והגולש שמעל הרוח ירים את הקייט (להקפיד על מרחק 30 מטר זה מזה) כך שיעברו בבטחה.

    חשוב להדגיש – גולשי מפרש לא יכולים להוריד את התורן ולכן האחריות על הרמת הקייט, שמירת מרחק, פינוי דרך במידת הצורך והימנעות מפגישה עם החוטים היא על גולש הקייט!
    בגדול – אין שום סיבה להגיע למרחק של מגע בין החוטים והמפרש. התנגשות כזאת היא מאד מסוכנת עבור גולש המפרש בעיקר וכבר הביאה גולשי מפרש לשים סכין בטרפז למקרים של הסתבכות בחוטים.
  3. האחריות לזהירות בקפיצות היא על הקופץ!

    המשמעות היא שמי שקופץ מחוייב לוודא שהשטח פנוי – לפחות 50 מטר מתחת לרוח ובקפיצות גבוהות גם הרבה יותר. זה המקום להדגיש – קפיצות של קייט מביאות לירידה מאד משמעותית ברוח ולגולשים אחרים קשה מאד לצפות את זה ולהיזהר. בנוסף אין לקפוץ בקרבת החוף ו/או ליד מתרחצים!
  4. האחריות על מי שמשנה כיוון (סיבוב או מהפך) היא על משנה הכיוון.יש תמיד להביט אחורה לפני שינוי הכיוון ולוודא שהשטח פנוי.
  5. לגולש על גל יש זכות דרך – יש לכך מספר סיבות
    1. בגלישה על הגל הקייט נמצא ב”דריפט” ואין מספיק שליטה כדי לבצע תנועות חדות
    2. גולש על הגל מרוכז לרוב בגל ולא פנוי להסתכל מסביבהמשמעות היא שגולש שמגיע מול גולש הנמצא על גל או גולש שנמצא מתחת לרוח מגולש הנמצא על גל חייבים לפנות את הדרך באמצעות ביצוע סיבוב או חידוד מעל הגולש שעל הגל כדי להשאיר לו את הדרך פנויה.
      למרות כל מה שנאמר כאן – הגולש על הגל מחוייב גם הוא לשים לב לסביבה ולהיות אחראי למעשיו.
      קיימות סיטואציות כמו גולש שנפל למים (עם קייט באויר או במים), גולש רוח שמגיע מול הגלים (בעיקר ברוח גבולית כאשר השליטה מאד מוגבלת), כניסה של גולשים מהחוף, יציאה של גולשים לחוף – בהרבה מהמקרים האלה הגולשים האחרים לא מודעים או לא מסוגלים לפנות דרך ולכן על הגולש שנמצא על הגל יש אחריות להימנע מתאונה בכל דרך למרות הויתור המבאס על הגל.
  6. לכלים אחרים יש זכות דרך ביחס לגולשי קייטהכוונה בחוק הזה היא לכלי שייט – אבל אני אוהב להרחיב את זה גם למתרחצים ואנשים על החוף. חשוב לזכור שרובם לא יודעים כלום על הקייט – ולכן לא יודעים להיזהר או איך לתפוס או דברים שלגולשים נראים פשוטים וטריוייאליים.
    כגולשים שמבינים טוב יותר את הסיטואציה, אנו מחוייבים להתערב במצב שיש בו סכנה ולהנחות את האנשים בסביבה כדי למנוע תאונות. ראיתם קייט נסחף לחוף? לכו לעזור לפני שמישהו שאינו גולש ינסה לעזור ויגרום נזק לציוד, לעצמו או לגולש.
  7. בהגדרה על החוף אין זכות קדימהמצד שני – נהגו באחריות וזכרו מה מפריע לכם ותשתדלו לא לעשות את זה בעצמכם. הנפה/הנחתה לא זהירה, התמהמהות באזור הכניסה והיציאה, השארת החוטים פרושים על החוף או קייט בלי חול שעלול לעוף ולסכן אנשים.הפעילו שיקול דעת ושימו לב לסביבה!

https://www.youtube.com/watch?v=A6vsJZOgyO0

×
דילוג לתוכן